- Головна
- Готові шкільні презентації
- Презентація на тему «Піфагор»
Презентація на тему «Піфагор»
379
Слайд #1
Піфагор
Підготувала:
Алєксєєнко Вероніка 10-Б
Підготувала:
Алєксєєнко Вероніка 10-Б
Слайд #2
Не роби ніколи того, що не знаєш.
Але вчись усьому,
що потрібно знати,
і тоді будеш вести
спокійне життя.
Піфагор
Але вчись усьому,
що потрібно знати,
і тоді будеш вести
спокійне життя.
Піфагор
Слайд #3
Піфагор(580 - 500 рр.до н.е.)Давньогрецький філософ, релігійний та політичний діяч, засновник піфагореїзму.
Слайд #4
Гекатомба
Во мгле веков пред нашим взором
Блеснула истина. Она,
Как теорема Пифагора,
До наших дней еще верна.
Найдя разгадку, мудрый старец
Был благодарен небесам;
Он сто быков велел зажарить
И в жертву принести богам.
Альберт Шаліссо
Во мгле веков пред нашим взором
Блеснула истина. Она,
Как теорема Пифагора,
До наших дней еще верна.
Найдя разгадку, мудрый старец
Был благодарен небесам;
Он сто быков велел зажарить
И в жертву принести богам.
Альберт Шаліссо
Слайд #5
Теорема Піфагора
Сума квадратів, побудованих на катетах прямокутного трикутника, дорівнює площі квадрата, побудованого на гіпотенузі
а
c
b
а2+b2=с2
Раніше теорема звучала так «В прямокутних трикутниках квадрат на стороні, що стягує прямий кут, дорівнює разом узятим квадратам на сторонах, що утворюють прямий кут»
Сума квадратів, побудованих на катетах прямокутного трикутника, дорівнює площі квадрата, побудованого на гіпотенузі
а
c
b
а2+b2=с2
Раніше теорема звучала так «В прямокутних трикутниках квадрат на стороні, що стягує прямий кут, дорівнює разом узятим квадратам на сторонах, що утворюють прямий кут»
Слайд #6
У прямокутному трикутнику сума квадратів катетів дорівнює квадрату гіпотенузи
Теорема Піфагора
а
c
b
а2+b2=с2
Теорема Піфагора
а
c
b
а2+b2=с2
Слайд #7
"Піфагорові штани на всі боки рівні".
Такі вірші придумували учні середніх століть при вивченні теореми; малювали шаржі.
Наприклад, такі:
Такі вірші придумували учні середніх століть при вивченні теореми; малювали шаржі.
Наприклад, такі:
Слайд #8
"Піфагорові штани на всі боки рівні".
Такі вірші придумували учні середніх століть при вивченні теореми; малювали шаржі.
Наприклад, такі:
Такі вірші придумували учні середніх століть при вивченні теореми; малювали шаржі.
Наприклад, такі:
Слайд #9
Доведення №1
D
M
а
b
А
В
С
а
b
c
c
Дано: тр-к АВС, C = 900, AC = b, AB = c, BC = a
Довести: a2 + b2 = c2
Добудуємо тр-к до прямокутної трапеції, так що BD = b и MD = a. Тоді тр-кABC=тр-кBMD (за двома катетами)
Доведення:
D
M
а
b
А
В
С
а
b
c
c
Дано: тр-к АВС, C = 900, AC = b, AB = c, BC = a
Довести: a2 + b2 = c2
Добудуємо тр-к до прямокутної трапеції, так що BD = b и MD = a. Тоді тр-кABC=тр-кBMD (за двома катетами)
Доведення:
Слайд #10
Доведення №2 («Дивись»)
В квадраті зі стороною a+b зображали чотири прямокутних трикутники з катетами a і b і писали «Дивись». І дійсно, поглянувши на ці малюнки, бачимо, що зліва вільна від трикутників фігура, складається з двох квадратів зі сторонами a і b і відповідно її площа, a2 + b2, а справа квадрат зі стороною с. Його площа с2. Маємо рівність a2 + b2= с2
Очевидно факт, викладений в теоремі Піфагора був спочатку встановлений для рівнобедреного прямокутного трикутника. Достатньо поглянути на мозаїку, щоб переконатися в справедливості теореми для трикутника АВС.
В квадраті зі стороною a+b зображали чотири прямокутних трикутники з катетами a і b і писали «Дивись». І дійсно, поглянувши на ці малюнки, бачимо, що зліва вільна від трикутників фігура, складається з двох квадратів зі сторонами a і b і відповідно її площа, a2 + b2, а справа квадрат зі стороною с. Його площа с2. Маємо рівність a2 + b2= с2
Очевидно факт, викладений в теоремі Піфагора був спочатку встановлений для рівнобедреного прямокутного трикутника. Достатньо поглянути на мозаїку, щоб переконатися в справедливості теореми для трикутника АВС.
Слайд #11
Доведення №3 (індійське доведення)
Площа великого квадрата Sв. квадрата = с2
Sв. квадрата = 4Sтрикутника +S м. квадрата
Sв. квадрата = 4 ½ ab + (a-b)2
2ab + a2 – 2ab+ b2= с2 a2 + b2= с2
Площа великого квадрата Sв. квадрата = с2
Sв. квадрата = 4Sтрикутника +S м. квадрата
Sв. квадрата = 4 ½ ab + (a-b)2
2ab + a2 – 2ab+ b2= с2 a2 + b2= с2
Слайд #12
Доведення №4 (за допомогою тригонометричних функцій)
COSA =bc/b = b/c
COSB =ac/a = a/c
b2 =c bc; a2 =aac;
a2 + b2 = с(ac + bc) = c2
C
COSA =bc/b = b/c
COSB =ac/a = a/c
b2 =c bc; a2 =aac;
a2 + b2 = с(ac + bc) = c2
C
Слайд #13
Доведення №5 (методом координат).
Введемо систему координат: катети трикутника лежать на осях, початок координат у вершині прямого кута. Тоді А(0;а), В(в; 0), С(0; 0).
Знайдемо відстані АВ, АС, ВС:
АВ2 = (в - 0)2 + (0-а)2 = в2 + а2,
АС2 = (0 - 0)2 + (0-а)2 = а2,
ВС2 = (в – 0)2 + (0 – 0)2 = в2, звідси
АВ2 = АС2 + ВС2.
Введемо систему координат: катети трикутника лежать на осях, початок координат у вершині прямого кута. Тоді А(0;а), В(в; 0), С(0; 0).
Знайдемо відстані АВ, АС, ВС:
АВ2 = (в - 0)2 + (0-а)2 = в2 + а2,
АС2 = (0 - 0)2 + (0-а)2 = а2,
ВС2 = (в – 0)2 + (0 – 0)2 = в2, звідси
АВ2 = АС2 + ВС2.
Слайд #14
Доведення №6 (через подібність трикутників)
∆ ABC ∆ ACH, тому АС/АВ = АН/АС, АС2 =АВАН
∆ ABC ∆ СВH, тому ВС/АВ = ВН/ВС, ВС2 =АВВН
Звідси АС2 + ВС2 = АВ (АН +ВН) = АВАВ = АВ2
C
∆ ABC ∆ ACH, тому АС/АВ = АН/АС, АС2 =АВАН
∆ ABC ∆ СВH, тому ВС/АВ = ВН/ВС, ВС2 =АВВН
Звідси АС2 + ВС2 = АВ (АН +ВН) = АВАВ = АВ2
C
Слайд #15
Доведення №7
Площа ∆АЕС дорівнює половині площі прямокутника АЕРМ, оскільки в них спільна основа АЕ і рівні висоти. Площа трикутника АВК дорівнює половині площі квадрата АСНК( у них також спільна основа і рівні висоти). Таким чином ми одержали, що квадрат АСНК рівновеликий прямокутнику АЕРМ.
Аналогічно доводимо рівність трикутників CDB і АВТ і відповідно рівновеликість квадрата СВТО і прямокутника MPDB. На завершення отримуємо, що сума площ квадратів АСНК і СВТО рівна площі квадрата AEDB. Якщо позначити катети прямокутного трикутника a і b, а гіпотенузу с, то отримаємо відоме співвідношення між сторонами a2 + b2= с2
Площа ∆АЕС дорівнює половині площі прямокутника АЕРМ, оскільки в них спільна основа АЕ і рівні висоти. Площа трикутника АВК дорівнює половині площі квадрата АСНК( у них також спільна основа і рівні висоти). Таким чином ми одержали, що квадрат АСНК рівновеликий прямокутнику АЕРМ.
Аналогічно доводимо рівність трикутників CDB і АВТ і відповідно рівновеликість квадрата СВТО і прямокутника MPDB. На завершення отримуємо, що сума площ квадратів АСНК і СВТО рівна площі квадрата AEDB. Якщо позначити катети прямокутного трикутника a і b, а гіпотенузу с, то отримаємо відоме співвідношення між сторонами a2 + b2= с2
Слайд #16
1. Про яке число єгиптяни говорили, що воно має божественну властивість і чому? Число 5, бо його квадрат дорівнює сумі квадратів двох попередніх чисел.
2. У піфагорійців самою страшною клятвою вважалась клятва числом … Чому? 36: дорівнює сумі перших чотирьох парних і перших чотирьох непарних чисел; сумі кубів трьох перших натуральних чисел.
3. Яке відкриття в школі Піфагора призвело до першої кризи в математиці? Несумісність сторони квадрата і його діагоналі (не кожен відрізок має довжину, що вимірюється цілим числом).
4. Чи можна побудувати прямокутний трикутник, у якого всі сторони є непарними числами? Ні, сума квадратів двох непарних чисел є число парне
5. Які числа називають піфагоровими? Трійки натуральних чисел, що мають властивість a2 + b2= с2.
6. Чи можна з 36 сірників, не ламаючи їх скласти прямокутний трикутник? Можна, 3n +4n +5n =36.
7. Якось Піфагора запитали: «Скільки учнів навчається у тебе в школі?». Він відповів: «Половина вивчає математику, четверта частина – музику, сьома – мовчить і ще є три жінки» 28 учнів.
8. Є мотузка, поділена вузликами на 12 рівних частин Для чого використовувалася така мотузка в Древньому Єгипті? Для побудови прямих кутів.
9. Що, в перекладі з грецької означають терміни: гіпотенуза, катет? Гіпотенуза – та, що стягує. Катет – перпендикуляр, відвіс.
10. Що піфагорійці називали «віслюковим мостом»?Теорему Піфагора. Вважали, що той, хто її не розуміє, «не пройде через неї» – справжній віслюк!
2. У піфагорійців самою страшною клятвою вважалась клятва числом … Чому? 36: дорівнює сумі перших чотирьох парних і перших чотирьох непарних чисел; сумі кубів трьох перших натуральних чисел.
3. Яке відкриття в школі Піфагора призвело до першої кризи в математиці? Несумісність сторони квадрата і його діагоналі (не кожен відрізок має довжину, що вимірюється цілим числом).
4. Чи можна побудувати прямокутний трикутник, у якого всі сторони є непарними числами? Ні, сума квадратів двох непарних чисел є число парне
5. Які числа називають піфагоровими? Трійки натуральних чисел, що мають властивість a2 + b2= с2.
6. Чи можна з 36 сірників, не ламаючи їх скласти прямокутний трикутник? Можна, 3n +4n +5n =36.
7. Якось Піфагора запитали: «Скільки учнів навчається у тебе в школі?». Він відповів: «Половина вивчає математику, четверта частина – музику, сьома – мовчить і ще є три жінки» 28 учнів.
8. Є мотузка, поділена вузликами на 12 рівних частин Для чого використовувалася така мотузка в Древньому Єгипті? Для побудови прямих кутів.
9. Що, в перекладі з грецької означають терміни: гіпотенуза, катет? Гіпотенуза – та, що стягує. Катет – перпендикуляр, відвіс.
10. Що піфагорійці називали «віслюковим мостом»?Теорему Піфагора. Вважали, що той, хто її не розуміє, «не пройде через неї» – справжній віслюк!