Похорон богів - Сторінка 116
- Білик Іван Іванович -Нараз Доброчин одчув себе старим і стомленим.
— А це хто? — спитав князь Володимир.
— Сватівники.
— До мене? — байдуже поцікавився він, ще раз глянувши на чужоземців.
— Цего разу до мене, — ще дужче спохмурнів Доброчин. — Цего разу до мене.
Вони знову посідали в сідла й уїхали в браму Красних воріт, поминувши колишній Блудів двір та дідинець Претича. Настрій повернувся до Доброчина аж біля Княжих воріт, коли він побачив дітей та жону Богуславу.
— Приймай сватів, світла княгине! — сказав уже веселим голосом Доброчин, а Богуслава раптом збагнула все й зблідла:
— Вона ж іще дитя…
— Нічого не вдієш, — заспокійливо сказав Доброчин. Його погляд зупинився на Священному пагорбі, де два роки тому шкірив пащу хижозубий варязький бикозмій Тор. Перед витятою в травні пагорб іще був голий, а тепер сяяв проти серпневого сонця золотими й срібними ликами дідівських богів і богинь.
Володимир дивився на вуя, намагаючись угадати по його очах, про що він у цю мить думає. Володимирові ж пригадався берег чужого моря й освітлене вогнями знадвору темне шатро: це видиво пригадувалось йому дуже часто. Доброчин помітно зблід, лише для бадьорості посміхався. Він підійшов до Священного пагорба й зняв із себе меч і шолом. Золотий Дажбог дивився на нього усміхненими дитячими очима, що їх викарбував подільський хитрець-коваль, але ці очі мали дивну властивість бачити.
Світлий князь відчув докори сумління й несвідомий страх. Він намагався себе переконати, що витворене людською рукою — то мертва річ, позбавлена здатності чути й видіти, але той острах не минав. Доброчин учинив гріх перед дідніми богами, тяжкий і непоминущий гріх, пообіцявши охрестити свою маленьку доньку Славку…
І все-таки він відчував, що не може зректися даного слова — даного не задля себе, а задля землі.
— Принесу в жертву свого найлюбішого конягу, — сказав він, роздивляючись нових богів на Священному пагорбі. Віддалік Дажбога стояв дубовий Перун, у якого було срібне обличчя й довгі золоті вуса, а з гладенького тімені звисав золотий-таки довгий вузький чуб, як у деревлянських жупанів чи в загиблого десять літ тому князя Святослава. Що довше дивився Доброчин, то дужче нагадував йому чубатий бог покійного зятя; певно, так зумисне вчинив подільський коваль. За Перуном стояв багатоликий і всевидющий Семиярйло, що вособлював кожну пору літа 6 весни; коли оратай оре й коли сів та молотить. А ліворуч од Дажбога стояв Велес — його ще називали Волосом: бог багатства та купців, якому в останні роки творили потребу навіть варяги. За богом громів стояв Сварог — володар вогню небесного, йому приносили жертви ковалі, а далі виднілись боввани Лади та інших богів і богинь полянських, деревніх і сіверських. Доброчин покликав огнищанина й сказав:
— Складеш по гривній срібла перед кожним богом, а Дажбогові — п’ять.
На зустрічному пиру він спитав у Володимира;
— То як у Києві — все гаразд?
Володимир відповів не одразу — він ще вранці здавався Доброчинові смутним.
— Погомони з Олафом…
Із голосу його Доброчин відчув — сталося щось вельми важливе й неприємне.
— Про що? — запитав він так само тихо.
Володимир відповів:
— Про його вуя.
— Вийди до сіней. А я видибаю трохи перегодом.
Доброчина охопило лихе передчуття. Коли Володимир вибрався з-за пирового столу, він трохи посидів і теж вийшов слідом за ним, а в сінях великий київський князь потяг його до вуйниної одрини.
— Сиди тут, а я пошукаю Олафа, — сказав він.
А невдовзі повернувся з норманським королевичем, убраний у простий київський дружинний стрій. Губи в королевича були бліді й сіпалися, коли він ламаною мовою проказав:
— Тебе мій вуй Сігурд зрадити…
— Сігурд — мене?
— Зрадити! — повторив молодий варяг. — Як ти їхала на городи Червенські, а Сігурд і Свенельд — шу-шу-шу…
Згадка про Свенельда ще дужче стривожила Доброчина.
— Про що ж вони?..
— Багато варяги втікали до Местиші, а не ходити до грецький цар, — сказав королевич. — Це їм наказав мів вуй. А Свенельд посилає гінці до Местиші: Местиша — його син. Местиша хоче приходити з печеніги. Ільдея-хан Местиші зять. Вони хочуть виймати Київ…
Доброчин перебив його:
— А що з того твоєму вуєві Сігурдові?
— Местиша хоче ставати київський князь. Він потім давати дружину Сігурдові, а Сігурд ставати король.
— Звідки це ти відаєш? Це тобі Сігурд казав сам?
Королевич заперечив:
— Казав Сігурдові Свенельд, не казав Сігурд.
— При тобі?
— Я трохи ховався за дверима.
— А коли прийдуть Местиша й Ільдея-хан?
— Хотіти прийти ще в той місяць. Але не встигати прийти: трохи ратитися з чорними круками.
— А де твоя матір і твій вуй?
— У дворі Свенельда.
Свенельд сидів у хоромі померлого брата Асмуса на Щековій горі.
— Що за це просиш? — спитав у королевича Доброчин.
— Стіл мого батька…
— Матимеш свій стіл, — Доброчинові стало прикро й бридко. Це повторювалося щораз, коли він ставав свідком брудної коромоли. Сігурд зрадив його. І все-таки не це викликало в ньому найдужчий спротив: Сігурд зрадив чужака. Огиду викликав оцей рідковусий отрок, який задля своєї вигоди зрадив найріднішого родака.